מתכנון לביצוע: המטרונית כעמוד השדרה של קריית אתא המתרחבת

מתכנון לביצוע: המטרונית כעמוד השדרה של קריית אתא המתרחבת

מערכת המטרונית של קריית אתא מהווה נדבך מרכזי במערך המטרופוליני להסעת ההמונים של חיפה והקריות. הפרויקט האסטרטגי, בעלות כוללת של מאות מיליוני שקלים נועד לשרת את העיר הקיימת. במגזין גלובס פורסם שקריית אתא צפויה להכפיל את גודלה בתוספת של 19,000 יח"ד חדשות. סה"כ אוכלוסייה עתידית של 123,000 תושבים (יובל ניסני 02.10.2024.) משרד התחבורה, באמצעות חברת חוצה ישראל וניהול מקצועי של דנה הנדסה, מובילים את הפרויקט מתחילתו באוקטובר 2022- תוך התמודדות עם אתגרים הנדסיים ולוגיסטיים ייחודיים. אף על פי שמדובר בתשתית תחבורתית הפרויקט מהווה בראש ובראשונה פלטפורמה וזרז לפיתוח אורבני מואץ ולחיבור חלקי העיר הוותיקים והחדשים, וככזה הוא דוגמה לתכנון תחבורתי המשולב בפיתוח עירוני.

שלבי הפרויקט

על מנת לאפשר את קידומה של המטרונית וחיבורה למערך התחבורתי המתקדם של מטרופולין חיפה היה צורך ליצור רצף בנוי אשר מעליו ימוקמו הכבישים למסלול המטרונית, והמשמעות הייתה בראש ובראשונה טיפול בתעלה, כמפורט:

שלב א' רחוב התעלה – בניית מובל ניקוז בגודל משתנה בין 3*7 במקום תעלת ההגנה אשר עוברת בסמוך לבתים, והכנת תשתיות עירוניות: מים, חשמל, גינון, כבישים, רמזורים, עבודות פיתוח וכד'.

שלב ב' קד"ז ביצוע מובל ניקוז- בניית מובל ניקוז באורך כ-1 ק"מ מרחוב מורדי הגטאות עד לרחוב צבר.

שלב ג'- עוקף מזרחי- הקמת יתרת התוואי בהיקף של 7.2 ק"מ נוספים, מצומת מורדי הגטאות - התעלה ועד למחלפון טל בסמוך לשכונות החדשות. שלב זה יחל ביוני 2025 ויכלול ביצוע עבודות פיתוח במקטע המובל שבוצע בשלב ב', והשלמת התוואי בהיקף העיר קריית אתא. שלב זה כולל גם חידוש תשתיות עירוניות, עבודות פיתוח, כבישים והכנת תוואי המטרונית והתח"צ.

האתגרים הביצועיים

מורכבות הפרויקט בעיקרה נובעת מעבודה בסמוך למגורי תושבים, וכבישים פעילים, בניית חלקים מהמובל אשר חוצים כבישים פעילים ותשתיות קיימות, וכן עמידה בלו"ז לביצוע טרם הגשמים תוך שמירה מקסימלית על מגבלות התקציב ובשיתוף פעולה מלא עם העירייה.

אתגר התעלה

שלב א' בפרויקט – הקמת מובל ניקוז ברחוב התעלה - נועד להתמודד עם אתגר תעלת ניקוז פתוחה ברוחב של 6-7 מטרים אשר מתחברת לנחל הקישון. תוואי התעלה, אשר אופיינה גם בשיפועים, חלף בצמוד לגבול המערבי של העיר כאשר רק הרחובות ביאליק וזבולון חצו אותה מכיוון חיפה לכיוון הקריות. ב- 2023 הושלמה בניית מבנה תת-קרקעי בצורת תיבה העשוי בטון מזוין ומתוכנן לפי צרכים הידראוליים ספציפיים ומאפשר לכסותם ולנצל את השטח מעליהם (בוקס). גודל הבוקס בו הועברו מי הגשמים: 3 על 6 מטר. לאחר סגירת התעלה מעל הבוקס נסלל הכביש, שיצר רצף כבישים במתחם העירוני שלב קידום הזמינות יצר פלטפורמה תשתיתית ראויה לתחילת שלב ב'.

הרווח כולו שלה

העיר כולה, כולל השכונות הוותיקות והשכונות החדשות והמתרחבות - טל, כלניות, אלונים, גבעת רם, מערב קריית אתא, השכונה הצפונית ואחרות - ייהנו בתום הפרויקט ממערכת תח"צ משופרת הכוללת שבילי אופניים וחניון חנה וסע אשר יפחיתו את עומסי התנועה במרכז העיר וכן קישוריות אזורית למטרופולין במיוחד בזכות חיבור לרק"ל 'נופית'. פרויקט המטרונית בקריית אתא מציג מודל מתקדם לניהול פרויקט תשתית מורכב בסביבה אורבנית מתפתחת. חברת דנה הנדסה הובילה את הפרויקט באמצעות מערך ניהולי וביצועי הכולל צוות מיומן, שדרות ניהוליות מוגדרות ומפקחים מקצועיים בתחומים השונים, והכל תוך ניהול סיכונים, בתנאי אי-ודאות, והשלמת השלבים המוקדמים במועד ובמסגרת התקציב. אסטרטגיית הביצוע בשלבים והתכנון המקדים אפשרו גמישות תפעולית והתמודדות עם אתגרים צפויים ומשמעותיים כגון אתגר התעלה והצורך לשמור על רצף תפקודי בעיר ואתגרים בלתי צפויים, כגון המלחמה וגילוי תשתיות לא מתועדות.

 

 

 

מלאו בפירוט כאן

    + העלאת קורות חיים